2/26/2013

Παρουσιάσεις Δευτέρας: ο Γ. Μελίκης στη Φλέμινγκ στις 4 Μαρτίου

Τη Δευτέρα 4 Μαρτίου, στο πλαίσιο των παρουσιάσεων στη Φλέμινγκ, θα έχουμε τη χαρά να έχουμε τον Γ. Μελίκη, που θα μας μιλήσει για "Μάσκες", αλλά και για μια πρόταση συνεργασίας με τον ΣΚΕΤΒΕ, που πραγματικά έχει μεγάλο ενδιαφέρον.
Δευτέρα, 8μμ στη Φλέμινγκ.


Ακολουθεί απόσπασμα κειμένου του Γ. Μελίκη για τις μάσκες:
------------------------------------


Η Μάσκα αποτελεί έκφραση και ταυτότητα της ανθρώπινης αντινομίας. Ταυτοσημία και αμφισημία  μαζί. Το τελετουργικό μέσον και εργαλείο που θα μας οδηγήσει στην «μετάβαση» χρονική ή μεταφυσική. Με κανένα άλλο «μέσον-κλειδί-εργαλείο» δεν φαίνεται η διαφορετικότητα και ο πολιτιστικός πλουραλισμός, όσο με αυτό της μάσκας.
Ντυνόμαστε, φοράμε το οικείο, το φέρνουμε στα αυτονόητα όριά μας, αλλά κατά πρόσωπο και κατά σάρκα για να το κάνουμε μέσα από την ανθρώπινη δική μας φθαρτότητα ανοίκειο και ανίερο μαζί. Έτσι συνειδητά θα το «διασύρουμε» ως είδος για να μπορέσουμε να το αποκαταστήσουμε στη συνέχεια και να του δώσουμε την έκφραση και ταυτότητά του έναν ολόκληρο και πάλι χρόνο, ώσπου νάρθει η επόμενη τροπή του χρόνου για να το ανακυκλώσει και πάλι στα γεωγραφικά και νοητά όρια της κοινότητας και φυσικά να το διαιωνίσει μέσα από την ενιαύσια επανάληψή του………
Η μάσκα είναι το μέρος από το όλον της φορεσιάς, της αρματωσιάς του μεταμφιεσμένου ενός δρώμενου, αλλά είναι το μέρος του όλου, είναι ο «πρόσωπος», όχι το πρόσωπο, η ταύτιση και ταυτοπροσωπία που οδηγεί στην υπέρβαση που αποκτά χαρακτήρα μετεμψύχωσης και μετενσάρκωσης. Είναι το αρχέτυπο της ύπαρξής μας. ………
Η μάσκα μπορεί ως πανίσχυρο «μέσον» να αποτρέπει το κακό και να ξορκίζει τα τελώνια, αλλά ως ύλη είναι μέρος του ζωικού και φυτικού βασιλείου………..
Όσοι φορούν τις μάσκες αυτές δεν είναι καρναβάλια, παρά το γεγονός ότι και οι ίδιοι μπορεί έτσι να αυτοαποκαλούνται ή να χαρακτηρίζουν το ίδιο το έθιμό τους, ως καρναβάλια, ενώ υπάρχει πάντα αντίστοιχη ονομασία την οποία και αγνοούν.
Τα σημαντικότερα σήμερα ελληνικά λαϊκά δρώμενα τελούνται σε δυο χρονικές περιόδους. Η μια και κορυφαία είναι αυτή του Δωδεκαημέρου και η άλλη απωθημένη μάλλον από την εκκλησία, τελείται την περίοδο της Αποκριάς. Σε καμία περίπτωση, ούτε του Δωδεκαημέρου αλλά ούτε και της Αποκριάς, οι μεταμφιέσεις και ειδικότερα οι προσωπίδες, οι μάσκες, δεν είναι καρναβαλίστικες, είναι καθαρά τελετουργικές με όλη την σημασία του όρου……...
                                                                      Από το κείμενο του Γιώργη Μελίκη :
 Μάσκες και Δρώμενα της Ελληνικής Λαϊκής Παράδοσης
                                                       




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου